Overzicht
FAQ isi+-kaart
Welke elektronische identiteitsbewijzen bestaan er ?
De volgende elektronische identiteitsbewijzen bestaan:
- de eID
- de Kids-ID (tot 12 jaar)
- de elektronische identiteitskaart uitgereikt aan niet-Belgische onderdanen van de Europese Unie
- de elektronische verblijfstitel uitgereikt aan onderdanen van een land buiten de Europese Unie
In België worden de elektronische identiteitsbewijzen uitgereikt aan personen die op het Belgische grondgebied gedomicilieerd zijn, die met andere woorden ingeschreven zijn in de bevolkingsregisters van een Belgische gemeente.
In het buitenland worden de elektronische identiteitsbewijzen uitgereikt aan Belgen die ingeschreven zijn in een diplomatieke of consulaire post.
Alle informatie over de procedure voor het verkrijgen van een Belgische identiteitskaart in het buitenland is te vinden op de website van de FOD Buitenlandse Zaken: Diensten > Voor Belgen in het buitenland > De identiteitskaart voor Belgen in het buitenlandebsite.
Een isi+-kaart zal worden uitgereikt aan de personen die geen aanspraak kunnen maken op een elektronisch identiteitsbewijs maar die wel sociale dekking genieten om zich in België te laten verzorgen.
Ik heb geen elektronische identiteitskaart, wat kan ik doen?
Indien u niet aan de voorwaarden voldoet voor een elektronische identiteitskaart, krijgt u een isi+-kaart.
- "isi" staat voor identification sociale / sociale identificatie / soziale identifizierung
- de + (als exponent) legt de nadruk op de aanvulling ten opzichte van de Belgische elektronische identiteitsbewijzen
Met deze kaart kan u worden geïdentificeerd op basis uw identificatienummer van de sociale zekerheid (INSZ) dat erop vermeld staat.
Hoe ziet een isi+-kaart eruit ?
Hoe ziet een elektronisch gedownloade isi+-kaart eruit?
Wie krijgt er een isi+-kaart ?
De isi+-kaart wordt uitgereikt aan:
- de personen die niet over een elektronisch identiteitsbewijs kunnen beschikken, maar die wel beschikken over een sociale dekking om in België gezondheidszorg te ontvangen. Het gaat voornamelijk om:
- grensarbeiders die in het buitenland wonen en in België werken
- gepensioneerden met een buitenlandse nationaliteit die naar het buitenland zijn vertrokken na in België te hebben gewerkt en tot het Belgische socialezekerheidssysteem te hebben bijgedragen
- alle kinderen jonger dan 12 jaar
kinderen die over een Kids-ID beschikken – om de 3 jaar hernieuwbaar – ontvangen gemakshalve eveneens een isi+-kaart voor een eenvormige behandeling binnen de gezinnen
De isi+-kaart van een kind jonger dan 12 jaar kan op een smartphone worden gedownload via MyGov.be. Deze optie is voorbehouden aan de ouders die over een rijksregisternummer beschikken.
Een activiteit met kinderen in België : welke identiteitskaart of –drager kunnen we vragen?
Aangezien de Kids-ID niet verplicht is, heeft de regering beslist dat alle kinderen een isi+-kaart zouden krijgen.
In het kader van een schoolactiviteit / een jeugdbeweging/ een vereniging, raden we u aan om het volgende te communiceren:
Voor +12-jarigen wordt de eID gevraagd.
Voor min 12-jarigen wordt de isi+-kaart gevraagd (eventueel de Kids-ID).
Hoe krijgt de zorgverlener toegang tot mijn verzekerbaarheidsgegevens ?
Om toegang te krijgen tot uw verzekerbaarheidsgegevens moet de zorgverlener uw identificatienummer van de sociale zekerheid (INSZ) gebruiken.
Hij kan uw identificatienummer van de sociale zekerheid (INSZ) uitlezen:
- via uw elektronisch identiteitsbewijs
: eID, Kids-ID, elektronische identiteitskaart uitgereikt aan niet-Belgische onderdanen van de Europese Unie, elektronische verblijfstitel uitgereikt aan onderdanen van een land buiten de Europese Unie - via de isi+-kaart indien u niet aan de voorwaarden voldoet om een eID-kaart te krijgen of indien u jonger dan 12 jaar bent
- voor kinderen jonger dan 12 jaar, via de isi+-kaart die elektronisch gedownload is op de smartphone van één van de ouders die over een rijksregisternummer beschikt
Op basis van het identificatienummer van de sociale zekerheid raadpleegt de zorgverlener, na authenticatie, de gegevensbanken inzake verzekerbaarheid die door de ziekenfondsen worden beheerd. Hij controleert rechtstreeks of de patiënt verzekerd is en bepaalt het bedrag dat aan de patiënt wordt aangerekend.
Waarom vraagt de zorgverlener mijn eID-kaart ?
De meeste zorgverleners maken gebruik van de online raadpleging van de verzekerbaarheid bij de ziekenfondsen.
Nadat hij zich geauthentiseerd heeft, raadpleegt de zorgverlener aldus online in uw aanwezigheid uw verzekerbaarheidsgegevens, nadat hij als toegangssleutel het identificatienummer van de sociale zekerheid (INSZ) heeft ingevoerd dat hij uitgelezen heeft aan de hand van uw eID.